معرفی مکان های شگفت انگیز و دیدنی جهان
 
ماهان شهسوار
فرهنگی . ورزشی . سیاسی . اجتماعی
 

 
کویر لوت؛ گرمترین نقطه ی زمین
در مورد گرمترین نقطه جهان بحث های بسیاری وجود دارد. برخی صحرای العزیزیه لیبی که بالاترین دمای ثبت شده در آن ۵۸ درجه سانتیگراد است و برخی دره مرگ (Death valley) در کالیفرنیا با ۵۶ درجه سانتیگراد را گرمترین نقطه جهان می دانند. اما ماهواره ی سازمان ناسا در کویر لوت دمای ۷۱ درجه سناتیگراد را نیز ثبت کرده است و کارشناسان معتقدند که این دما بالاترین دمای ثبت شده در جهان است.
 
کویر لوت
 
قله اورست
قله اورست به طور رسمی، با ارتفاعی بالغ بر ۸۸۴۸ متراز سطح دریا،  بلندترین قله ی جهان محسوب می گردد. صعود به قله اورست زیاد مشکل نیست، ولی این بدان معنی نیست که هر کسی می تواند آن را انجام دهد. برای صعود به اورست، علاوه بر ابزار و وسایل مورد نیاز، کمکهای تخصصی که ارزان هم نیستند، ضروری می باشد. تا به حال ۲۱۰ نفر از افرادی که قصد صعود به اورست را داشته اند، جان خود را در این راه از دست داده اند. اکثر آنها در منطقه ی موسوم به “منطقه ی مرگ” که شرایط آن به شدت بحرانی است(میزان اکسیژن برای حیات انسان کافی نیست) جان باخته اند.
 
قله اورست
 
قله چیمبورازو در اکوادور؛ مرتفع ترین نقطه از مرکز زمین
همه می دانند که قله اورست با ارتفاع ۸۸۴۸ متر مرتفع ترین قله و بلندترین نقطه جهان از سطح دریاست اما آنچه خیلی ها نمی دانند این است که قله چیمبورازو با ارتفاع ۶۳۲۰ متر بلندترین نقطه جهان از مرکز زمین است. قله چیمبورازو در نزدیکی خط استوا حدود ۲ کیلومتر نسبت به قله اورست، از مرکز زمین دورتر است.
 
قله چیمبورازو در اکوادور
 
آبشار آنجل؛ بلندترین آبشار جهان
آبشار آنجل در ونزوئلا با ارتفاع ۹۸۴ متر بلندترین آبشار جهان محسوب می شود.
 
آبشار آنجل
 
اویمایکن؛ سرد ترین نقطه مسکونی روی زمین
اویمیاکن روستایی است در سیبری واقع در روسیه با ۸۰۰ نفر جمعیت. پایین ترین دمای ثبت شده در این منطقه ۷۱ درجه سانتیگراد زیر صفر است و به همین دلیل سردترین نقطه مسکونی جهان محسوب می شود.
 
اویمایکن
 
دره های بیابانی؛ خشک ترین نقطه جهان
حدود ۲ میلیون سال است که در دره های بیابانی (dry valleys) واقع در آنتارتیکا بارندگی صورت نگرفته است و فاقد یخ، آب یا برف هستند. می گویند دره های خشک آنتارتیکا با زمین های خشک و بی آب و علف پوشیده از شن، شبیه ترین قسمت زمین به کره مریخ است. این سرزمین جایی است در میان Victoria land ، McMudo، Sound . از آن دست زمین هایی که هرگز رنگ برف به خود نمی بینند . اما دلیل شباهت این منطقه به مریخ بیابانی بودن آن نیست که در زمین بیابان بی آب و علف کم نیست، بلکه چیزهایی در این منطقه مشاهده
می شود که در زمین دیده نشده است؛ یخ در بیابان . در این منطقه دره هایی هست، پوشیده از یخ و البته در زیر یخ ها، در آب هایی شور،جاندارانی هم زندگی می کنند، چیز هایی که هرگز در هیچ منطقه بیابانی دیگری دیده نشده است . تحقیقات روی این موجودات و دلایل پیدایش این سرزمین همچنان ادامه دارد.
 
دره های بیابانی (dry valleys)
 
عمیق ترین نقطه اقیانوس ها
گودترین نقطه جهان چاله ماریاناس (گودال ماریان) در اقیانوس آرام است. عمیق ترین نقطه این چاله حدود ۱۱ هزار متر عمق دارد. اگر قله اورست را به درون این گودال بیندازیم قله آن بیش از دو کیلومتر در اعماق این اقیانوس فرو خواهد رفت. فشار آب در ته این گودال ۱۰۰۰ برابر فشار در سطح دریاست. در سال ۱۹۶۰ نیروی دریایی آمریکا زیر دریایی را با دو سرنشین به کف این گودال فرستاد. و آنها ماهی، خرچنگ و دیگر موجودات دریایی را در اعماق این گودال مشاهده کردند.
 
چاله ماریاناس
 
پست ترین نقطه جهان
دریاچه بحر المیت با ارتفاع ۴۲۲ متر پایین تر از سطح دریا، پست ترین ساحل جهان را دارد. این دریاچه در مرز اردن و فلسطین اشغالی واقع است. جاده دور این دریاچه نیز کم ارتفاع ترین جاده جهان محسوب می شود. به دلیل شوری بیش از حد آب (۱۰ برابر بیشتر از دریای مدیترانه) این دریاچه، هیچ موجود زنده ای در آن زندگی نمی کند، به همین دلیل هم نام این دریاچه بحر المیت یا دریای مرده است.
 
بحر المیت
 
دریاچه خون در ژاپن
اما دیگر مکان عجیب و غریب دنیا در ژاپن واقعاست؛ چشمه ی آب گرم قرمز رنگ که با هم یک دریاچه را تشکیل داده اند . رنگ قرمز این دریاچه به دلیل فراوانی عنصر آهن در آب آن است.
 
دریاچه خون در ژاپن
 
حفره آبی بلیز
حفره آبی، در بلیز. یکی از بزرگ ترین حفره‌های آبی کره زمین، این حفره عمیق آبی در زیر آب‌های ساحل بازیل امتداد دارد.
 
حفره آبی بلیز
 
خم نعل اسب، آریزونا
خم نعل اسب (به انگلیسی: Horseshoe Bend) نام خمیدگی‌ای از رودخانهٔ کلرادو است که به نعل اسب شباهت دارد و در نزدیکی شهر پیج، آریزونا، ایالات متحده قرار دارد. مردم منطقه از این خمیدگی اغلب با نام «کینگ بند» یاد می‌کنند. با ورود به این مکان وهم آلود با خمیدگی نعل اسبی در رودخانه کولورادو و رنگ‌های غنی، احساس می‌کنیم به سرزمین بیگانگان قدم گذاشته ایم!  
 
 خم نعل اسب
 
در این مطلب قصد داریم مناطق مختلفی از جهان را به شما معرفی کنیم که هر کدام وی‍ژگی های خاصی دارند. بعضی ساخته دست بشر و برخی دیگر از دیدنی های طبیعت هستند که هر کدام به نوبه ی خود جای تامل دارند. امید است که مورد توجه و استفاده قرار بگیرد…
 
اهرام مصر
مجموعه اهرام جیزه نام مجموعه اهرام تاریخی ساخته شده در دوران مصر باستان است که در حاشیه شمالی شهر قاهره کنونی واقع شده‌است. هرم بزرگ جیزه یکی از اهرام در مجموعه اهرام جیزه و تنها بازمانده عجایب هفت‌گانه جهان محسوب می‌شود. قدمت اهرام جیزه به سلسله چهارم مصر می‌رسد که نام‌های آنها عبارتند از هرم خوفو، هرم خفره و هرم منکور. که خوفو بزرگترین شان و یکی از عجایب هفت گانه است. این هرم برای فرعون خوفو ساخته شده است.طول این هرم ۱۴۰ متر است و ساخت آن ۲۰ سال طول کشید.
 مساحت جیزه در حدود ۸ کیلومتر است. سه هرم اصلی مجموعه عبارتند از هرم خوفو، هرم خفره و هرم منکور. علاوه بر آن چندین هرم کوچکتر، مجسمه ابوالهول و کشتی بزرگ مصری متعلق به ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح نیز در منطقه جیزه واقع شده‌است. برخی از پژوهشگران، تاریخ ساخت اهرام را به بیش از ۱۲ هزار سال پیش نسبت می‌دهند که هنوز منبع موثقی در این مورد یافت نشده‌است.
 
اهرام مصر
 
تخت جمشید
تخت جمشید یا پارسه که در شهرستان مرودشت در شمال استان فارس واقع است، نام یکی از شهرهای باستانی ایران است که طی سالیان پیوسته، پایتخت مجلل و تشریفاتی امپراتوری ایران در زمان امپراتوری هخامنشیان بوده‌ است. در این شهر باستانی، مجموعه کاخ‌هایی به نام تخت جمشید وجود دارد که در دوران زمامداری داریوش بزرگ، خشایارشا و اردشیر اول بنا شده ‌است و به مدت حدود ۵۰ سال، مرکزی برای برگزاری مراسم آیینی و جشن‌ها مخصوصاً نوروز بوده ‌است. تخت جمشید با نام‌های پارسه، هزارستون، چهل منار و پرسپولیس نیز معروف است. بنیانگذار تخت جمشید داریوش بزرگ بود، البته پس از او پسرش خشایارشا و نوه‌اش اردشیر یکم با گسترش این مجموعه به بزرگی آن افزودند. بسیاری از اطلاعات موجود که در مورد تاریخ هخامنشیان و فرهنگ آنها در دسترس است به خاطر سنگ‌نبشته‌هایی است که در این کاخ‌ها و بر روی دیواره‌ها و لوحه‌های آن حکاکی شده ‌است. باور تاریخ دانان بر این است که اسکندر مقدونی سردار یونانی در ۳۳۰ پیش از میلاد، به ایران حمله کرد و تخت جمشید را به آتش کشید و احتمالاً بخش عظیمی از کتابها، فرهنگ و هنر هخامنشی را با اینکار نابود نمود. با این‌حال ویرانه‌های این مکان هنوز هم در شهرستان مرودشت در استان فارس برپا است و باستان شناسان از ویرانه‌های آن نشانه‌های آتش و هجوم را بر آن تأیید می‌کنند. این مکان از سال ۱۹۷۹ یکی از آثار ثبت شدهٔ ایران در میراث جهانی یونسکو است.
 
تخت جمشید
 
دیوار چین
این دیوار در نقشه جغرافیایی چین ۷۰۰۰ کیلومتر امتداد یافته است. این اثر سال ۱۹۸۷ در “فهرست میراث جهانی” ثبت شد. این ادعا که این دیوار تنها پدیده انسانی است که از فضا قابل رویت می باشد، بارها تکذیب شده است ولی هنوز در باور عوام جا دارد. تاریخ ساخت دیوار چین به قرن ۹ قبل از میلاد باز می گردد. حکومت وقت چین برای جلوگیری از حملات ملیت های شمالی، برجهای آتش برای خبر رسانی و یا قلعه های مرزی برای حصول اطلاعات دشمن را در ارتباط با دیوار و بر روی آن ایجاد کرد. در دوره حکمرانی سلسله های بهار و پاییز و کشورهای جنگجو، میان دوک ها جنگ بر پا شد و کشورها با استفاده از کوه های مرزی به ساخت دیوار پرداختند تا سال ۲۲۱ قبل از میلاد، امپراتور چین شی خوان پس از به وحدت رساندن چین، دیوارهای دوک ها را به هم متصل کرد که به صورت دیوار بزرگ در مرزهای شمالی بر روی کوه ها درآمد. او می خواست با این کار از حملات دشمن به مراتع شمالی جلوگیری کند.
 
 
شهر Al Hajarah ، یمن
این شهر کوچک در کوه هراز در حدود یک هزار سال پیش ساخته شده است. مناظر اطراف و چشم اندازهای آن با ساختمان های قدیمی بسیار شگفت انگیز است اما خطر بزرگی وجود دارد و آن نزدیکی سازه ها به لبه های پرتگاه است!
 
 
صومعه XUANKONG SI ، چین
یک صومعه که در قرن پنجم و با استفاده از تکنیک های باستانی در کناره کوه ساخته شده و تا به امروز به همان شکل باقی مانده است. این صومعه در یکی از پنچ کوه مقدس در چین واقع شده است.
 
 
 
شهر Cappadocia ، ترکیه
خانه برای ۲۵۰۰ نفر ! این شهر کوچک و شگفت انگیز که در قرن ششم ساخته است در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. این مکان های عجیب در واقع رسوبات ماسه و سنگ است که توسط ساکنان به خانه تبدیل شده است.
 
شهر Cappadocia
 
صومعه Roussanou، یونان
“Metéora” که به معنی “سنگ معلق در هوا” سنگی بزرگ است که در مقابل فرسایش تا کنون پایدار بوده است و این صومعه بر بلندای آن قرار دارد . این مکان در کشور یونان است.
 
صومعه Roussanou
صومعه Roussanou
 
روستای Setenil de las Bodegas ، اسپانیا
این روستا در استان Andalucía ، در داخل سنگ ها ساخته شده است. وقتی وارد خانه هایشان می شوید صخره ها را می بینند، وقتی در شهر قدم میزنید از روی صخرها عبور می کنید. در گذشته به دلیل آب و هوای مطلوبش این شهر به انبار مفیدی جهت نگهداری از انواع مواد غذایی مبدل شده بود.
 
روستای Setenil de las Bodegas
 
خانه های Matmâta ، تونس
ساکنان Matmâta گودال هایی در زمین ایجاد کرده و سپس اقدام به حفر تونل بر روی دیواره های آن کرده اند. این خانه های باستانی یکی از عجیب ترین اماکن موجود در جهان است. تا کنون هیچ کس دقیقا متوجه نشده است که آنها چرا این راه را برای ساختن خانه انتخاب کرده اند. اما گروهی می گویند که بربرها برای در پناه قرار گرفتن از دست مصریان آن ها را ساخته اند.
 
خانه های Matmâta
 
معابد انگکور وات
انگکور وات نام مجموعه ای از معابد است که در اوایل سده دوازدهم برای شاه سوریاوارمان دوم در انگکور در کامبوج ساخته شد تا پرستشگاه حکومتی و پایتخت او قرار گیرد. این معبد که در ابتدا معبدی هندو بود و به ویشنو، خدای هندیان تقدیم شده بود پس از ورود آیین بودا به معبدی بودایی بدل شد. انگکور وات که تا به امروز به خوبی حفظ شده است هنوز هم تنها پرستشگاهی است که از زمان ساختش تا کنون به عنوان یک مرکز مذهبی استفاده می شود.
این معبد بزرگترین بنای مذهبی در جهان است و معماری اصیل خمری را می توان در آن مشاهده نمود. انگکور وات که اصلی ترین جاذبه گردشگری کامبوج است، نشان ملی آن کشور نیز به شمار می آید و طرح آن بر روی پرچم کامبوج نیز نقش بسته است. “انگکور وات” ترکیبی امروزی به معنای “پرستشگاه شهر” است. “انگکور” شکل بومی کلمه نوکور است که از واژه سانسکریت ناگارا به معنای پایتخت یا شهر گرفته شده و “وات” نیز واژه خمری برای معبد است. پیشتر این معبد به نام Preah Pisnulok شناخته می شد که لقب پس از مرگ بنیان گذارش شاه سوریاوارمان دوم بود.
 
معابد انگکور وات
 
قلعه سیجیریا، سریلانکا
سیجیریا در ناحیه ماتیل سریلانکا یک صخره بسیار بزرگ نظامی و در واقع یک قلعه قدیمی است که در میان جنگلهای پهناور پنهان شده است. این محل به جهت نقاشیهای باستانی مورد توجه توریستها است. 
 
سیجیریا
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید لطفا" نظرات خود را در مورد مطالب این وبلاگ اعلام فرمایید
موضوعات
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ماهان شهسوار و آدرس mahaan.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 23
بازدید هفته : 140
بازدید ماه : 336
بازدید کل : 25131
تعداد مطالب : 363
تعداد نظرات : 49
تعداد آنلاین : 1

کد متحرک کردن عنوان وب

کد پیغام خوش آمدگویی
استخاره آنلاین با قرآن کریم